Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Betala resan med bankkort

Mamma och två barn sitter i handdukar på en brygga

För att den kompletterande kortförsäkringen ska gälla, ska du alltid betala direkt till reseföretaget. För att avbeställningsskyddet ska gälla måste resan kosta minst 1 000 kronor, exklusive skatter och avgifter. Resan ska påbörjas inom Norden.

Med den kompletterande kortförsäkringen får du en rese- och olycksfallsförsäkring som kompletterar din hemförsäkring. Försäkringen kan även ge dig ersättning för försenad ankomst och försenat bagage. (Ingår ej i bankkort ung.)

Du behöver ha ett giltigt bankkort och betala mer än hälften av resan på något av följande sätt:

  • Betala med bankkort hos reseföretag.
  • Betala med Swedbanks och sparbankernas tjänst Internetbetalning respektive Girobetalning till reseföretagets Bankgiro eller Plusgiro.
  • Betala med tjänsten Direktbetalning hos Swedbank från konto i banken.
  • Betala med Swedbanks och sparbankernas tjänst Swish, i de fall reseföretaget erbjuder detta som betalningsmedel.

Kontot som används behöver inte ha ett kort kopplat till sig. Du måste dock ha ett kort som innefattas i försäkringen för att den ska gälla.

Observera att du inte kan betala resan inne på Swedbank eller sparbankernas kontor, varken i kortterminal eller kassa.

För vem gäller försäkringen?

Försäkringen gäller för dig som kortinnehavare, men även för din make eller maka, registrerade partner eller sambo samt för barn under 23 år som fortfarande bor hemma, vare sig de reser med dig eller på egen hand. Försäkringen omfattar även barnbarn som följer med mor- eller farföräldrar på resa utan föräldrars sällskap.

Om du till mer än hälften betalat resa för annan person än familjemedlem, gäller försäkringen precis som om denne själv hade betalat resan med sitt eget kort, förutsatt att personen vid resans betalning hade ett giltigt kort från Swedbank eller sparbankerna med en tillhörande kompletterande kortförsäkring vid resa.

Fullständiga villkor till ditt kort

Villkor Kompletterande kortförsäkring för bankkort (pdf)

Kontaktuppgifter till Europeiska ERV och skadeanmälan för bankkort

På erv.se/swedbankbankkort kan du göra skadeanmälan och läsa mer om innehållet i din försäkring. Här hittar du även svaren på de vanligaste frågorna, kontaktuppgifter och reseinformation.

Kompletterande reseförsäkring

- när du betalar resan med kort.

Den kompletterande kortförsäkringen som ingår i alla våra kort (förutom Bankkort Visa Ung) innebär en extra trygghet när du är ute och reser. Försäkringen täcker resa med utgångspunkt från Norden.

Du får också en kostnadsfri rese- och olycksfallsförsäkring som kompletterar din hemförsäkring. Försäkringen kan även ge dig ersättning för försenad ankomst och försenat bagage.

Betalning av resan med bankkort
För betalning gäller följande för att den kompletterande kortförsäkringen ska gälla:
- Betalning med kort hos resebyrå
- Betalning via Ekeby Sparbanks giro- eller internetbetalning
- Internettjänsten Direktbetalning från konto i banken, kontot som används behöver inte ha ett kort kopplat till sig. Du måste dock ha ett kort som innefattas i försäkringen för att den ska gälla
- Mer än hälften av resan ska betalas med kortet eller andra enligt villkoren giltiga betalningssätt
- Resan måste minst kosta 1000 kronor, exklusive skatter och avgifter, för att avbeställningsskyddet ska gälla

Betalning av resan med betal- och kreditkort
För betalning gäller följande för att den kompletterande kortförsäkringen ska gälla:
- Försäkringen gäller endast vid betalning av resan med betal-och kreditkortet
- Mer än hälften av resan ska betalas med kortet
- Resan måste minst kosta 1000 kronor, exklusive skatter och avgifter, för att avbeställningsskyddet ska gälla


Observera att du inte kan betala resan inne på Swedbank eller sparbankernas kontor, varken i kortterminal eller kassa.

För vem gäller försäkringen?
Försäkringen gäller för dig som kortinnehavare men även för din make/maka/registrerade partner/sambo och barn under 23 år som fortfarande bor hemma, vare sig de reser med dig eller på egen hand. Försäkringen omfattar även barnbarn som följer medföljer mor- eller farföräldrar på resa.

Om du till mer än hälften betalat resa för annan person än familjemedlem gäller försäkringen precis som om denne själv hade betalat resan med sitt eget kort under förutsättning att personen vid resans betalning innehade ett giltigt kort från Ekeby Sparbank/ Swedbank med denna kompletterande försäkring.

Det här ingår i den kompletterande kortförsäkringen:
- Avbeställningsskydd
- Förseningsförsäkring, av bagage och färdmedel
-Olycksfallsförsäkring vid invaliditet och dödsfall
- Självriskeliminering hem/villaförsäkring samt personbilsförsäkring 

Förbättrat innehåll kompletterande kortförsäkringen för betal- och kreditkort:
- Avbeställningssförsäkringen - höjd ersättning
- Missat anslutningsflyg - nyhet
- Självriskeliminering hyrbil vid resa - nyhet
- Olycksfallsförsäkring - höjd ersättning
- Ankomstförsening - höjd ersättning vid mer än 24 timmars försening
- Giltighetstid för försäkringen - ändrat från 60 dagar till 90 dagar 

Det här ingår inte i den kompletterande kortförsäkringen:
- Resa som inte har sin utgångspunkt i Norden
- Kostnader för läkarvård, sjukhusvistelse, SOS hemtransport, rån, överfall eller rättshjälp
- Försening av bagage inom Sverige eller på hemvägen
- Skada på eller stöld av egendom

Behöver du ytterligare försäkring?
När du är ute och reser är det viktigt med ett ordentligt försäkringsskydd i form av exempelvis en reseförsäkring. Om du inte har ett reseskydd i din hemförsäkring bör du teckna en separat reseförsäkring.


Läs de fullständiga villkoren till ditt kort:

Bankkort med Visa-, Maestro- eller MasterCard-symbol

Betal- & kreditkort med Visa-, MasterCard- eller American Express-symbol


Skadeanmälan
Skadeanmälan görs till Folksam på telefon 0771-960 960 så snart som möjligt. OBS! Innan du ringer ska du vid avbeställningsskydd ha avbokat resan hos researrangören och ha ett läkarintyg. Vid flygförsening ska du ha förseningsintyg som visar ordinarie ankomsttid och aktuell ankomsttid. När du ringer ska ska du alltid ha följande handlingar tillgängliga: kortnummer, bokningsbekräftelse och läkarintyg alternativt förseningsintyg.

Stäng Skriv ut